Köpvillkor Cloetta Store

1.     Allmänt

    (senast uppdaterat 20240430)

    Dessa villkor (”Villkor”) gäller för beställningar av privatpersoner från Cloettastore.se, från och med ovan angivet datum och ersätter alla tidigare publicerade försäljningsvillkor.

    Cloettastore.se säljer varor via internet till privatpersoner i Sverige med personnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet.

    Produkterna som Cloetta Sverige ABs (nedan ”Cloettas” eller ”vi”)  säljer på Cloettastore.se kan finnas i Cloettas egna butiker samt hos vissa utvalda samarbetspartners. Priset online och i butik kan variera. Produkten returneras där produkten är köpt.

    2.    Beställning och orderbekräftelse

    Beställning görs på vår hemsida www.cloettastore.se. Efter att du har placerat önskade produkter i varukorgen har du möjlighet att gå vidare med beställningen. I orderflödet finns möjlighet att välja betalningsmetod. Vid slutet av orderflödet kommer en sammanställning av din beställning och totalbeloppet som ska erläggas, inklusive frakt, samt fraktbolag att visas. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit.

    Genom att genomföra ett köp hos Cloettastore.se accepterar du dessa Villkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet, samt bekräftar att du har tagit del av Cloettas integritetspolicy enligt nedan.

    Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket.

    3.     Produktinformation, priser och betalningsvillkor

    Varorna som presenteras på Cloettastore.se utgör ordinarie sortiment. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser angivna på Cloettastore.se och i övrig kommunikation har informationen på webbsidan företräde i den mån tvingande lag inte föreskriver annat.

    Generell information om produkterna på Cloettastore.se (innefattande information om en produkts egenskap och funktion) lämnas på respektive produktsida. Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att produktens exakta utseende och beskaffenhet återges.

    Aktuella priser på produkter lämnas på Cloettastore.se och uppdateras i realtid. Priserna anges i SEK och inkluderar moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer.

    Cloettastore.se reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Cloetta äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering. Mellan Cloetta och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits. Vid eventuella felaktigheter förbehålls Cloettastore.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.

    Som kund är du medveten om och accepterar att genomförandet av ett köp på Cloettastore.se medför betalningsansvar. Betalning kan erläggas genom kortbetalning eller via Swish.

     4.     Ändring eller avbeställning av order

    Observera att eftersom du förskottsbetalar din order kan inga ändringar göras efter att betalningen är genomförd.

    Som kund har du möjlighet att avbeställa hela din order utan avgift fram till dess att försändelsen har lämnat Cloettastore.se lager. Avbeställning ska mailas in till customerservice@gepcg.se  Notera att din avbeställning inte går igenom förrän Cloetta har bekräftat att avbeställningen har genomförts. Om ordern har hunnit expedieras av Cloetta kan du komma att debiteras 149 kr i kostnad för outlöst paket samt eventuella andra kostnader Cloetta haft med anledning av avbeställningen.

     5.     Frakt, leverans och ej uthämtade paket

    Alla beställningar som läggs innan kl. 12.00 hanteras normalt inom 3-7 dagar. Cloettastore.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan produkten når dig kan bli längre än vad som anges som normalt.

    Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Kontakta customerservice@gepcg.se  om du önskar häva ditt köp. Vid hävning sker återbetalning i enlighet med punkt 9 inom 30 dagar från det att hävning vidtagits.

    Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 149 kr om ett paket ej hämtas ut. Fraktkostnaden återbetalas ej. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera produkten, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan.

    6.     Ångerrätt

    Vid utövande av ångerrätten, vänligen maila customerservice@gepcg.se  inom 14 dagar från och med dagen efter det att du mottagit produkten.

    Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Ångerfristen börjar löpa dagen efter den dag du mottagit produkten. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.

    En förutsättning är för att utöva ångerrätten är att produkten är oanvänd och att produkten och dess  förpackning oskadad. Observera att underkläder (kalsonger, trosor, strumpor) och badkläder är undantagna ångerrätten och kan ej returneras.

    Du har rätt att undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att fastställa produktens egenskaper eller funktion. Du kan dock bli skyldig att ersätta Cloetta för produktens värdeminskning om produkten har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Sådant prisavdrag kan uppgå till produktens totala pris och kan dras av från det pris som ska återbetalas enligt nedan. Återbetalning sker i enlighet med punkt 9 nedan.

     7.     Reklamation

    Om du har fått en defekt eller felexpedierad produkt ber vi dig att omgående, men inom skälig tid från att felet upptäcktes, eller borde ha upptäckts, kontakta vår kundservice via mail customerservice@gepcg.se Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer ska göras i enlighet med de instruktioner du får av oss.

    Vid reklamationer (fabriksfel, trasiga produkter) ska du skicka en bild på produkten och skadan samt en kort beskrivning av felet till customerservice@gepcg.se. Reklamation ska ske inom skälig tid efter mottagandet av en produkt.

    När produkten returnerats och reklamationen godkänts kompenserar Cloetta dig i enlighet med reglerna i konsumentköplagen (2022:260) genom reparation av befintlig produkt, genom en ny likvärdig produkt eller genom att du återfår din betalning för produkten (inkl. eventuella övriga kostnader). Vid godkänd reklamation sker återbetalning i enlighet med punkt 9 nedan.

    Om Cloetta vid kontroll av produkten konstaterar att produkten inte har något fel som omfattas av Cloettas felansvar (exempelvis på grund av yttre påverkan) debiteras en avgift på 149 kr för felsökning och frakt för att täcka Cloettas kostnader för returen.

    8.     Retur

    Retur av produkter med anledning av utnyttjande av ångerrätt eller reklamation bör ske i originalförpackning eller i annan för produkten lämplig förpackning samt väl förpackade (exempelvis brun wellpappkartong). Skickas vara tillbaka i annat emballage än förpackningen den kom i och eventuella transportskador uppstår till följd av bristfälligt emballage debiteras du som kund. Du erhåller en adresslapp när du kontaktar customerservice@gepcg.se.

    Du ska skicka produkten i retur till angiven adress på retursedeln utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att utöva ångerrätten.

    Cloetta har rätt att göra avdrag från återbetalningen om kunden enligt ovan ska stå för returkostnaden. Vid godkänd reklamation du erhåller dock ersättning för returkostnaden.

    9.     Återbetalning

    Om du utövar din ångerrätt betalar vi tillbaka priset för produkten däremot inte kostnaden för returfrakten och eventuell ersättning för varans värdeminskning på grund av användning eller hantering.

    Vid reklamation återbetalas alla betalningar inklusive frakt och returfrakt. Avdrag görs för kostnader och returfrakt motsvarande 149 kr om varan reklamerats felaktigt.

    För utövande av ångerrätten eller vid reklamation sker återbetalningen senast inom 14 dagar efter det att vi fått tillbaka produkten från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt produkten, beroende på vilket som inträffar först.

    Har du hävt köpet på grund av leveransförseningar sker återbetalning inom 30 dagar från det att hävning vidtagits.

    Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för köpet. Ingen kostnad utgår för själva återbetalningen.

     10.     Transportskador

    Det är viktigt att du säkerställer att ditt paket är oskadat när du får det. Om ditt paket är skadat, be ombudet göra en notering om skadan vid utlämning eller meddela att du inte vill ta emot paketet pga. skadan. Eventuell transportskada ska anmälas till customerservice@gepcg.se. Upptäcks transportskada först efter det att du öppnat paketet ska du göra en reklamation enligt ovan.

    Transportskador ska helst dokumenteras med fotografier som tydligt visar skador på innehållet, förpackningens skick, eventuella skador på det stötdämpande inneremballaget och fraktsedeln. Allt emballage måste sparas till dess att reklamationsärendet är avslutat.

     11.     Ansvar för fel

    Cloettas ansvar till följd av fel i produkten, försening eller skada (såväl direkt som indirekt) är begränsat till vad som följer av Villkoren samt av konsumentköplagen (2022:260). Ytterligare rättigheter för dig som kund kan dock följa av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantier eller produktansvarslagar. Cloetta ansvarar under inga omständigheter för indirekta skador eller följdskador.

     12.     Personuppgifter

    I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Informationen du lämnar om dig själv används av Cloettastore.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter och de rättigheter du har gentemot Cloetta framgår av Cloettas integritetspolicy. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig eller privacy@cloetta.com.

     13.     Immateriella rättigheter

    Innehållet på Cloettastore.se ägs av Cloetta eller dess licensgivare. Allt innehåll på Cloettastore.se, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, och är skyddat av svenska och internationella marknadsrättsliga och immaterialrättsliga lagar.

    Utskrift eller annan kopiering av materialet är tillåtet för eget, privat, icke-kommersiellt bruk. Det är förbjudet att kopiera, spara eller på annat sätt reproducera, bearbeta, ändra, överföra, överlåta, på annat sätt utnyttja eller exploatera materialet eller delar därav utan på förhand givet skriftligt tillstånd av Cloetta.

     14.     Övrigt

    Cloetta kan inte hållas ansvarigt för olägenheter som uppstår på grund av omständigheter utanför Cloettas kontroll, såsom krig, krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, extrema väderförhållanden, avbrott i allmänna förbindelser, allmän varubrist, export- och importrestriktioner, laglig reglering eller annat påbud av myndighet i Sverige eller utlandet, strejk, lockout, blockad eller annat arbetshinder, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse.

    Cloetta förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, innefattande men inte begränsat till, priser, specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering. Sådana ändringar tillämpas dock inte på redan ingångna avtal.

    Information och priser lämnas med reservation för tryck- och skrivfel, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning.

    De uppgifter som lämnas på Cloettastores webbsida utgör inte någon utfästelse om användbarhet, lämplighet eller garanti annat än där så är direkt angivet. Aktuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker, om inte annat anges.

    Cloetta förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Villkor.

     15.     Tvist och konsumentklagomål

    Du alltid välkommen att kontakta vår kundservice via customerservice@gepcg.se. Vi har öppet helgfria måndagar till fredagar och svara vanligtvis inom 24 timmar under dessa dagar.

    Om du efter kontakten med kundservice fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för klagomål och tvistelösning. ARN är ett alternativt tvistlösningsorgan som Cloetta har åtagit sig att lösa tvister genom och Cloetta har som policy att följa ARN:s rekommendationer. Du når ARN på följande adress:

    Allmänna Reklamationsnämnden
    Box 174
    101 23 Stockholm

    Information om hur du upprättar en anmälan hittar du på arn.se/om-arn/anmalan.

    Du har även möjlighet att använda dig av EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning; https://ec.europa.eu/odr .

     16.     Kontakta oss

    Cloetta Sverige AB
    Postadress: 205 42, Malmö

    Kontaktformulär för konsumentservice och reklamationer: customerservice@gepcg.se

    Organisationsnummer: 556674-9155

    Hosted by:

    GEP Communication Group AB
    Kungsbroplan 2, 112 27 Stockholm
    Mailadess: customerservice@gepcg.se
    Orgnr: 556612-0928